Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. W polskim prawie sprzedaż nieruchomości zawsze musi zostać dokonana w formie aktu notarialnego. Akt ten może zostać poprzedzony umową przedwstępną w formie aktu notarialnego lub zwykłej formie pisemnej. Warto pamiętać, że własność nieruchomości przechodzi ze sprzedającego na kupującego w momencie podpisania umowy sprzedaży.
W akcie notarialnym będą ustalone takie kwestie, jak m.in. przedmiot umowy (lokal mieszkalny/użytkowy, działka gruntu, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo użytkowania wieczystego), cena, termin i sposób płatności oraz termin wydania przedmiotu umowy do posiadania.
Dokumenty i informacje wymagane do sporządzenia umowy sprzedaży lokalu mieszkalnego:
- Dane Sprzedającego/Kupującego, to jest: imiona, nazwiska, imiona rodziców, PESEL, seria i numer dokumentu tożsamości, adres zamieszkania, a w przypadku, jeśli stroną umowy sprzedaży ma być osoba prawna (lub inny podmiot) – pełna firma/nazwa z danymi przedstawicieli, numery rejestru, REGON, NIP, adres siedziby,
- określenie ceny oraz terminu i sposobu płatności ceny (jednorazowo, w ratach – ilu i w jakiej wysokości),
- określenie terminu wydania przedmiotu umowy do posiadania stronie kupującej,
- podstawa nabycia (wypis aktu notarialnego, prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia),
- numer księgi wieczystej,
- zaświadczenie Wójta/Burmistrza/Prezydenta Miasta, z którego będzie wynikać, czy lokal jest położony na obszarze strefy rewitalizacji lub Specjalnej Strefy Rewitalizacji (URZĄD MIASTA/GMINY),
- zaświadczenie zarządcy/wspólnoty mieszkaniowej o braku zaległości w opłatach,
- zaświadczenie o braku osób zameldowanych,
- zaświadczenie Naczelnika właściwego Urzędu Skarbowego potwierdzające, że nabycie nieruchomości lub prawa było zwolnione od podatku od spadków i darowizn, że należny podatek został zapłacony lub zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia:
- zawsze w przypadku nabycia w drodze spadku lub zasiedzenia,
- w przypadku nabycia po 1 stycznia 2007 r. w darowizny, lub nieodpłatnego zniesienia współwłasności.
Powyższe zestawienie ma charakter poglądowy. W zależności od ujawnionego stanu faktycznego może ulec zmianie. Celem uzyskania kompletnej informacji prosimy o kontakt z Kancelarią.
Dokumenty i informacje wymagane do sporządzenia umowy sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu:
- dane Sprzedającego/Kupującego, to jest: imiona, nazwiska, imiona rodziców, PESEL, seria i numer dokumentu tożsamości, adres zamieszkania, a w przypadku, jeśli stroną umowy sprzedaży ma być osoba prawna (lub inny podmiot) – pełna firma/nazwa z danymi przedstawicieli, numery rejestru, REGON, NIP, adres siedziby,
- określenie ceny oraz terminu i sposobu płatności ceny (jednorazowo, w ratach – ilu i w jakiej wysokości),
- określenie terminu wydania przedmiotu umowy do posiadania stronie kupującej,
- podstawa nabycia (wypis aktu notarialnego, prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia),
- numer księgi wieczystej, jeżeli księga jest prowadzona
- zaświadczenie Spółdzielni Mieszkaniowej, z którego będzie wynikać, komu przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także obejmujące informację o położeniu, powierzchni lokalu, numerze księgi wieczystej prowadzonej dla nieruchomości, z którą związane jest spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, w przypadku, gdy księga wieczysta nie jest prowadzona,
- zaświadczenie Spółdzielni Mieszkaniowej, z którego będzie wynikać brak zobowiązań finansowych wobec Spółdzielni,
- zaświadczenie o braku osób zameldowanych,
- zaświadczenie Naczelnika właściwego Urzędu Skarbowego potwierdzające, że nabycie nieruchomości lub prawa było zwolnione od podatku od spadków i darowizn, że należny podatek został zapłacony lub zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia:
- zawsze w przypadku nabycia w drodze spadku lub zasiedzenia,
- w przypadku nabycia po 1 stycznia 2007 r. w darowizny, lub nieodpłatnego zniesienia współwłasności.
Powyższe zestawienie ma charakter poglądowy. W zależności od ujawnionego stanu faktycznego może ulec zmianie. Celem uzyskania kompletnej informacji prosimy o kontakt z Kancelarią.
Dokumenty i informacje wymagane do sporządzenia umowy sprzedaży działki gruntu:
- dane Sprzedającego/Kupującego, to jest: imiona, nazwiska, imiona rodziców, PESEL, seria i numer dokumentu tożsamości, adres zamieszkania, a w przypadku, jeśli stroną umowy sprzedaży ma być osoba prawna (lub inny podmiot) – pełna firma/nazwa z danymi przedstawicieli, numery rejestru, REGON, NIP, adres siedziby,
- określenie ceny oraz terminu i sposobu płatności ceny (jednorazowo, w ratach – ilu i w jakiej wysokości),
- określenie terminu wydania przedmiotu umowy do posiadania stronie kupującej,
- podstawa nabycia (wypis aktu notarialnego, prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia),
- numer księgi wieczystej,
- wypis z rejestry gruntów, jeżeli dla nabywanej działki gruntu będzie zakładana nowa księga wieczysta wówczas do umowy należy przedłożyć wypis z rejestru gruntów i wyrys z mapy ewidencyjnej (STAROSTWO),
- wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego o przeznaczeniu działki gruntu lub zaświadczenie Wójta/Burmistrza/Prezydenta Miasta o jego braku (URZĄD MIASTA/GMINY),
- zaświadczenie Starosty, z którego będzie wynikać, czy działka gruntu objęta jest uproszczonym planem urządzenia lasu lub decyzją, o której mowa w art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (STAROSTWO),
- zaświadczenie Wójta/Burmistrza/Prezydenta Miasta, z którego będzie wynikać, czy działka gruntu jest położona na obszarze strefy rewitalizacji lub Specjalnej Strefy Rewitalizacji (URZĄD MIASTA/GMINY)
- zaświadczenie o braku osób zameldowanych,
- zaświadczenie Naczelnika właściwego Urzędu Skarbowego potwierdzające, że nabycie nieruchomości lub prawa było zwolnione od podatku od spadków i darowizn, że należny podatek został zapłacony lub zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia:
- zawsze w przypadku nabycia w drodze spadku lub zasiedzenia,
- w przypadku nabycia po 1 stycznia 2007 r. w darowizny, lub nieodpłatnego zniesienia współwłasności.
Powyższe zestawienie ma charakter poglądowy. W zależności od ujawnionego stanu faktycznego może ulec zmianie. Celem uzyskania kompletnej informacji prosimy o kontakt z Kancelarią.